سیستم گرمایش تابشی : انواع، فواید، مکانیسم کار + کاربردها
نوشته شده توسط : reza
 
سیستم گرمایش تابشی به سختی یک فناوری جدید است! در حقیقت، از زمان یونان باستان و امپراتوری روم، شواهدی از سیستم‌های لوله‌کشی باستانی در میان ویرانه‌های برخی از قدیمی‌ترین تمدن‌های جهان یافت شده است. الهام از گذشته باعث به وجود آمدن برخی از کامل‌ترین سیستم‌های گرم‌کننده همانند گرمایش تابشی شده است.
 
در این راستا، چندین عامل وجود دارد که هنگام تصمیم گیری در مورد سیستم گرمایشی باید در نظر گرفت. این موارد شامل راحتی، راندمان انرژی و هزینه هستند. با در نظر گرفتن این عوامل، می‌توان به این نتیجه رسید که چرا سیستم گرمایش تابشی یکی از بهترین گزینه‌های موجود است؛ با ویکی ساختمون همراه باشید.
 
 
سیستم گرمایش تابشی چیست؟
در گذشته‌های دور در خانه‌های اشرافی، افراد با سوزاندن چوب در زیر کف‌های مرمری، محیط خانه را گرم می‌کردند. این تکنیک در قرن 18 و 19 با نشت دود در طبقات باعث مسمومیت با مونوکسید‌کربن می‌شد، به کنار رفت. قرن نوزدهم سیستم گرمایش مبتنی بر آب جوش را که پیشرو سیستم‌های هیدرونیک امروزی بود، معرفی شد. سپس با اختراع برق، سیستم‌های جدید گرمایشی به وجود آمدند.
 
فرضیه این فناوری نسبتاً ساده که امروزه به شیوه مدرن تبدیل شده است. آب گرم از طریق شبکه‌ای از لوله‌های پلیمری (PEX) که در کف، دیوار یا سقف قرار می‌گیرند، گردش می‌کند. گرما به آرامی به سطوح گرم، اشیاء و هوا در اتاق تابیده می‌شود و در عین گرمابخشی به راحتی بیشتر برای ساکنین منجر می‌شود.
 
قسمت‌های تشکیل‎دهنده یک سیستم گرمایش تابشی به شرح زیر است:
 
لوله‌های گرم PEX: این لوله‌ها سیستم وظیفه تحویل گرما را دارند. لوله‌های PEX آب گرم را از دیگ بخار توزیع می‌کنند.
منیفولد: آب داغ را بین مدارهای مختلف لوله‌کشی هیدرولیک توزیع می‌کند.
شیرآلات و اتصالات محرک: سوپاپ‌ها امکان کنترل جریان آب را دارند، در حالی که اتصال بین اتصالات لوله‌کشی و سایر اجزای سیستم را ایجاد می‌کنند.
 
پَک کنترلی: سیستم را براساس تنظیمات کاربر راه‌اندازی می‌کند.
کنترل گرمایش (ترموستات): به کاربر امکان می‌دهد دمای مورد نیاز را به دلخواه خود تعیین کند.
 
 
مکانیسم کار سیستم گرمای تابشی
سیستم گرمایش تابشی از طریق امواج الکترومغناطیسی منتقل می‌شود. هنگامی که این امواج متوقف و جذب شدند‌ به گرما تبدیل می‌شوند. انرژی تابشی توسط اشیاء موجود در اتاق جذب می‌شود و مشابه لباس شما که در تماس با نور خورشید گرم می‌شود عمل می‌کند.
 
مانند خورشید، گرمایش تابشی می‌تواند بدون تماس مستقیم با منبع گرم‌کننده، ایجاد گرما کند (شما در واقع خورشید را لمس نمی‌کنید تا گرمای آن را احساس کنید). برای کاربردهای صنعتی، این نوع گرما زمانی مفید است که می‌خواهید از تماس جسمی با منبع گرمایی جلوگیری کنید.
 
به طورکلی، سیستم گرمایشی تابشی گرما را براساس دمای سطح گرمایش پایین در یک منطقه بزرگ و توزیع یکنواخت دمای هوا با انرژی توسط تابش ملایم تأمین می‌کند. برخلاف سیستم‌های هوایی معمولی، یک تعادل تابشی بین افراد و سطوح در سرتاسر اتاق ایجاد می‌شود که به سطح مطلوب آسایش حرارتی برای ساکنان کمک می‌کند.
 
منبع» ویکی ساختمون
 



:: بازدید از این مطلب : 176
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 17 آذر 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: